Planned Magic

Works Beautifully

De kracht van de leerkracht


Als Planned Culture kijken we met enthousiasme naar het groeiende aanbod expertise trainingen voor ICC-ers en leerkrachten. En merken we ook in de praktijk de opbrengsten hiervan.

Toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten, liet ik geen gelegenheid onbenut om mee te gaan naar hun culturele activiteiten. Als ‘rij-ouder’ of begeleider in de trein bijvoorbeeld. Op die manier genoot ik mee van de musea-bezoeken, voorstellingen en creatieve opdrachten.


Zo heb ik in de praktijk het verschil ervaren tussen een deskundige ICC-er en leerkracht op school. Bij de oudste kwam het nog wel eens voor dat de juf geen idee had over de inhoud van de voorstelling. “Het wordt vast leuk”, was dan de opmerking, of “ik laat me ook graag verrassen”. Er was geen nagesprek in de klas, leerlingen gingen weer over tot de orde van de dag. De voorstelling of het museumbezoek was vooral een leuk en educatief uitje.


Met ‘Cultuur met Kwaliteit’ is de afgelopen jaren steeds meer ingezet op expertise aanbod voor leerkrachten en ICC-ers van scholen. Dat effect zag ik ook in de praktijk terug bij ‘mijn’ basisschool. Deze school sloot zich aan bij het kunst & cultuur programma van een provinciale bemiddelaar: leerkrachten kregen trainingen, er kwam een ICC-er die werd opgeleid en er was veel meer integratie tussen zaakvakken en cultuureducatie. Zo ging de jongste op wijksafari om foto’s van woorden te nemen en daar een kunstwerk van te creëren. Of neem de prachtige voorstelling ‘Toen mijn vader een struik werd’. Er waren voorbereidende opdrachten en na de voorstelling konden leerlingen in kleine groepen vragen stellen aan vluchtelingen. Voor bijvoorbeeld het vak Wereldoriëntatie hebben ze op school de route uitgezocht van Syrië naar Nederland, welke landen kom je tegen, welke verhalen spelen zich er af, etc.


Hoe je zorgdraagt voor een goede voorbereiding en nagesprek na een voorstelling of hoe je cultuur in zaakvakken integreert, maakt het verschil tussen het leuke uitje en cultuuronderwijs dat de leerling en het onderwijs verrijkt. Expertise van de leerkracht en de rol van de ICC-er is daarbij onmiskenbaar van wezenlijk belang. Dat gegeven is inmiddels voor niemand meer nieuw, en we zien dat het expertise aanbod verder blijft groeien.

In die ontwikkeling groeien we graag mee en juist daarom hebben we bij Planned Culture het nu ook makkelijker gemaakt om naast aanbod voor leerlingen, ook het expertise aanbod voor leerkrachten en ICC-ers te plannen. Of het nu gaat om een instructie les voor de leraren bij een activiteit voor leerlingen of een thema middag voor ICC-ers. Zo heeft de school één plek voor al hun cultuuronderwijs, of het nu voor de 4-jarige leerling of voor de 48-jarige leerkracht is.


Recente berichten
Archief
Tags

Blijf op de hoogte van onze ontwikkelingen

U inschrijving is ontvangen